De dirigent

Emmanuël Pleijers, dirigent van het Koninklijk St. Caeciliakoor Heer

Dirigent zangkoor 2015Levensloop
Emmanuël Pleijers werd in 1964 geboren te Heerlen. Vanaf zijn kinderjaren zat hij naast zijn vader op de orgelbank en de pianokruk. Op zesjarige leeftijd werd hij lid van het kinderkoor te Noorbeek, waarvan zijn vader dirigent was. Van zijn vader kreeg hij de kerkmuziek met de paplepel ingegoten. De voorliefde voor het Gregoriaans, de muziek van Palestrina, Bach en Bruckner heeft hij zo van thuis uit meegekregen.

Op 15-jarige leeftijd maakt Emmanuël zijn debuut als organist tijdens de nachtmis te Broekhem, waar hij een meerstemmige mis van Perosi begeleidde. Nog geen achttien jaar dirigeerde hij -op verzoek van Matheu Alberigs- het kerkkoor van Reijmerstok. Dit was zijn begin als dirigent kerkmusicus. Weldra werd hij dirigent van andere koren zoals het kerkelijk zangkoor St. Gregorius te Valkenburg, het St. Caeciliakoor van de Kluis te Geleen, het Brandkoor te Wijlre en het Runpens Mannenkoor. Daarnaast was hij nog actief als begeleider van diverse (kerk)koren in Gulpen, waaraan hij maar liefst zeventien jaar verbonden is geweest. In 2001 werd hij tot eredirigent benoemd bij dit koor. Emmanuël studeerde met goed gevolg piano en schoolmuziek aan het conservatorium te Maastricht. Vervolgens bezocht hij vijf jaar lang de bekende Kurt Thomas cursussen te 's-Gravenhage. Daar werden zijn basisvaardigheden als koordirigent gevormd. Aan het conservatoriumte Maastricht studeerde hij verder onde ander kerkmuziek bij Anton Kurris, koordirectie bij Jos Besselink en orkestdirectie bij Roger Rossel aan het Koninklijk Conservatorium te Luik.

Muzikale duizendpoot
Dat deze dirigent een muzikale duizendpoot is, bewijzen zijn verdere activiteiten:

• verzorgde diverse koorinstuderingen voor het LSO, het Maastrichts Conservatorium en het Groot Omroep Koor.
  • verzorgde bij het Groot Omroep Koor onder andere de koorinstudering van Mozarts Requiem voor Jaap van Zweden,  Haydns Schöpfung voor Frans Brüggen en het Requiem van Fauré voor Shlomo Mintz.
  • werkte vijf jaar lang als koordirigent bij Opera Zuid aan grote producties zoals Cavalleria Rusticana & Pagliacci, Madame Butterfly, Die Entführung, Cosi fan Tutti, Carmen en Macbeth. Tevens was hij hier de assistent van Jun'lchi Hirokami.
  • assisteerde aan de opera Royal de Wallonië Patrik Baton bij La Traviata en Don Pasquale.
  • assisteerde bij Les timbanques van Louis Ganne en Les Cloches des Corbeville van Robbert Planquette.
  • was jarenlang docent koordirectie bij de Stichting Nederlandse Korenorganisaties (SNK) te Utrecht en aan de muziekschool te Beek.
  • dirigeerde bij de Opéra Comique Maastricht Les Saltimbanques van Louis Ganne en Les Cloches des Corneville van Robert Planquette.
  • behartigde als bestuurslid van de Diocesane Nederlandse St. Gregoriusvereniging jarenlang de belangen van de kerkmuziek.
  • is behalve dirigent van het Koninklijk Sint Caeciliakoor uit Heer ook dirigent van de Heerlense Oratoriumvereniging, en het Koninklijk Mannenkoor Cecilia 1837 uit Vaals.

Repertoire
Onze dirigent heeft veel muzikale plannen en wensen ten aanzien van ons koor. Onder zijn leiding is ons repertoire sterk vernieuwd. Ook aan het swingende moderne werk wordt aandacht geschonken. Het repertoire is daarmee veelzijdig en afwisselend van klassiek tot modern. Het is aantrekkelijk en geschikt voor jong en oud. Dus voor elk wat wils.

Zie voor meer informatie over de dirigent ook zijn website: www.emmanuelpleijers.com